RC Klub (Miskolc) Belépés
3D testek
dji Mavic Mini
FrSky Taranis 2.0.XX
Cheali töltők
Képek
Építés, Technológia
Turnigy 9X rádió archívum
Fejlesztéseim archívuma
Látogatóink:
Oldalainkat 79 vendég böngésziFedélzeti táp zajszintmérő |
![]() |
![]() |
![]() |
Írta: Magi István |
2017. február 19. vasárnap, 10:30 |
Fedélzeti tápvonal zajszintjének mérése és csökkentése Nagyon sokan nem is tudják (és ezért nem is számolnak vele), hogy a szervók (mind az analóg és pláne a digitálisak), milyen jelentősen megrángatják a fedélzeti tápvonalat és ezzel igen jelentős elektromos zajt keltenek! A szervók folyamatosan korrigálnak, impulzusokkal ide-oda rángatják a motort. Ezek a tüskék ráülve a tápvezetékre, eljutnak minden egyes fedélzeti elektronikába. Ma már szinte csak digitális (2.4GHz-es), kompúterizált vevőket használunk, melyek megzavarodhatnak, lefagyhatnak, újraindulhatnak ha a tápellátásuk nem elég zajmentes. Sok megmagyarázhatatlan (-nak tűnő) zuhanás, jelvesztés írható az ilyen zajos, tüskékkel teletűzdelt, rossz minőségű tápellátások rovására!
Nagyon fontos, hogy ezt a problémát ismerjük, számoljunk vele! A fedélzeti zajszint mérésére kifejlesztettem egy nagyon egyszerű és költséghatékony kis műszert, mely LED-sorával jelzi a tápvonalon keletkezett zajszint mértékét.
A műszer kalibrál és a LED-jein leolvasható a maximális zajszint mV-ban. A tápellátása lehet egy 9V-os elem, vagy akár egy 3s LiPo akku is. A mérést úgy végezzük, hogy polaritás helyesen rácsatlakozunk a vevő egy szabad kimenetére, összedugjuk az elemmel vagy az akkumulátorral a műszert és bekapcsoljuk a modellt, majd végig teszteljük az össze szervót (megrángatjuk, egyszerre többet is). Mindig a legmagasabb LED-et figyeljük!
A megengedhető maximális zajszint erősen függ az alkalmazott komponensek zajtűrő képességeitől. Amennyire csak lehet, le kell szorítani. Néhány példa: FrSky D8R vevők kb. max. 800 mV, Amennyiben túl nagynak ítéljük meg a zajszintet, helyileg szűretni kell egy kellően nagy kapacitású kondenzátorral. A kondenzátor a lehető legrövidebb vezetékkel csatlakozzon a tápvonalra (szórt induktivitás csökkentése)!
A mérésről íme egy kis videó: Ha valamelyik eszközünk rakoncátlankodik, instabil, megmagyarázhatatlan (-nak tűnő) dolgokat művel, mindig gyanakodni kell a fedélzeti zajokra is! Ez fokozottan igaz hosszabb tápvezetékek, nagy teljesítményű szervók, vagy több egyszerre működő szervók alkalmazása mellett! Akit érdekelne a műszer, vagy a szűrőkondenzátor, keressen e-mailben. |