RC Klub (Miskolc) Belépés
3D testek
dji Mavic Mini
FrSky Taranis 2.0.XX
Cheali töltők
Képek

Építés, Technológia
Turnigy 9X rádió archívum
Fejlesztéseim archívuma
Látogatóink:
Oldalainkat 414 vendég böngésziKasírozás |
![]() |
![]() |
![]() |
Írta: Magi István | ||||
2010. április 04. vasárnap, 16:27 | ||||
Habanyagokból készült repülőgépek ugyan nagyon könnyűek, de viszonylag sérülékenyebbek is. Sok mindenkiben felmerülhet az igény a habfelület védelmére valamilyen technológia igény, de az ismert eljárásokon (balsa palánkolás, műgyantás üvegszövetezésen) kívül is van más olcsóbb és meglepően jó burkolási eljárás! Ezt hívják kasírozásnak. A kasírozás egy vízbázisú ragasztóval átitatott papírbevonat, mely megszáradva egy üvegszerű kérget képez a habfelületen, azt felületi nyomás, karcolás és húzási erőnek ellenállóvá téve. Súlytöbblete kicsivel több mint a "csúcskategóriás" bevonatoké, de ára elenyésző és nagyon könnyű vele dolgozni! Alaposan körbejártam a technológiát és rengeteg változatot mind papírfajtákból, mid ragasztóból kipróbáltam! Az eredmény egy majdnem üvegszerű, kissé bőrős, szívós, karc és nyomásálló felület lett!
A hordozó anyag: Ezt a pauszpapírt én papírírószerbe vettem 42×100m-es hengerkiszerelésbe 1550 Ft-ért. Azt hiszem egy jó darabig elég is lesz! Ragasztók:
A képen Expressz látható, de a normál a lassúbb száradása miatt jobb! Használat előtt a ragasztót kb. 10-20%-ban vízzel hígítsuk meg. Ezzel ugyan rontjuk a szilárdságát, de a súlyát is csökkentjük (hangolható e két érték)! Érdemes megszínezni (lásd lentebb).
Az eljárás a következő: Vágjunk max. 30cm széles csíkokat, olyan hosszban, hogy a szárnyat vagy a törzset feléig átérje (a törzset akár teljesen körbeérheti). Mivel a papír kicsit zsugorodni fog, ettől nagyobb területen már komolyabban elhúzná a szárnyat. Csíkonként fogunk haladni. Ha ábrát, feliratokat szeretnénk, akkor lézernyomtatóval nyomtathatunk rá (a nyomtató méretéig). A nyomtathatóság érdekében egy sima papírt használjunk bevezetőnek, úgy, hogy a papírra tixóval ragasszuk rá a pauszt (középen), de kissé lentebb(kb. 10-15mm-el) a "belépő élétől", hogy a nyomtató papír adagoló görgője meg tudja fogni és húzni (különben be fogja gyűrni)! Szárny esetén szárnyközéptől a végei felé fogunk haladni. Tegyük az első csíkot a szárnyközepére (pl. felső oldalára) és finoman jelöljük meg mettől, meddig ér a csík két széle. A két jelölés között kenjük be a felszínt a már meghígított ragasztóval (pl. ecsettel). Az előkészített papírcsíkot fektessük az asztal egy távóleső szabad részére és priccolóval (pl. kézi növénypermetezővel) permetezzük le vízzel. Csak annyira, hogy a papír megszívja magát, de ne áztassuk szét! A nedves papírcsíkot fektessük ránc és buborékmentesen a felkent felületre. Egy vékonyka ecsettel a papírcsík közepétől a szélei felé haladva kenjük át ragasztóval. Kenés közbe az esetleges buborékokat, ráncokat a szélek felé haladva simítsuk ki. Ügyeljünk arra, hogy az ecset ne tépje fel a lerakott papírt (szárazabb ecset hajlamos ilyesmire)! Száradás után (kb. 1h) Ismételjük meg a szárny szemközti oldalán, így az esetleges feszüléseket kompenzálhatjuk helyben! Az azonos oldalon lévő lapokat 5-10mm-es fedéssel építsük a szárnyvégek felé haladva. Száradás után a toldásoknál (fedéseknél) pulirpapírral átcsiszolható és ízlés szerint festhető. Vigyázat, a festék is súly! A nyomtatott ábrás oldalt nem érdemes megcsiszolni! Súlytáblázat:
A várható súlynövekedés kasírozás/száradás után. További lehetőség (anyagában színezés): Mivel vízbázisú, ezért színezék is adható hozzá, ezzel megspórólva az alapozó festést (= kisebb súly)! Figyelem! Minden belerakott festék súlynövekedést okoz! Lehetőleg könnyű festékeket használjunk és keveset!
Anyagában színezett kasír:
A Diego zöld hab sima oldalát érdemes kicsit csiszolópapírral megcsiszolni (kissé zsíros tapintású) és így a ragasztás, kasírozás tapadása sokkal jobb lesz!
|