Képek

Nagy_Extra 027.jpg

Belépés



Látogatóink:

Oldalainkat 44 vendég böngészi
Tartalom találatai : 1790522
Turnigy 9X frissítése, miért is? - Telemetria PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Magi István   
2012. augusztus 30. csütörtök, 06:33
Tartalomjegyzék
Turnigy 9X frissítése, miért is?
Telemetria
Hardver módosítások
Minden oldal

Telemetria:


A telemetria távmérést jelent. Használatával a normál egyirányú kommunikációt (rádió -> vevő) lecseréljük egy sokkal magasabb szintű, kétirányúra (rádió <-> vevő).
Ilyenkor a vevő a gépünk fedélzetén elhelyezett különböző szenzorok jeleit lesugározza az adónkba. Az adón az ER9X a rádió eredeti kijelzőjén ezeket megjeleníti, értékeikre riasztásokat tudunk beállítani. Valós időben követhetjük a gépünk fedélzeti, repülési adatait!

Természetesen ehhez a rádiót komolyabban át kell alakítani hardveresen is.

A lesugárzott adatok mennyisége és fajtája függ a gépen telepített vevő, szenzorok és egyéb kiegészítőktől is.

Telemetria kiépítéséhez ki kell cserélni az eredeti adómodult is és a hozzá tartozó vevőket is. Mi az FrSky cég remek (és nem utolsó sorban olcsó) D... sorozatú (telemetriás) családját javasoljuk.

Adómodulból a DJT típus illeszkedik az adóba.

A hozzá ajánlott telemetriás vevők szintén D.. jelzésűek. Mi a D8R családot javasoljuk:

További vevőket, kiegészítőket a gyártónál találhatunk: FrSky.

D8R-xx vevők:

Ezek a legnagyobb kiépítésű telemetriás vevője a cégnek. Javaslom egységesen ezt használni a légi flottában. Kacsintás
A vevő fejlődése során néhány változtatáson esett át, de már (szinte) csak a D8R-II Plus kapható, ezért csak ezt ismertetem.

A vevő alapkiépítésben 3 telemetriás adatot sugároz le a földre:

RSSI TX - a vevő állttal látott adó térerőssége (jelszintje). Talán a legfontosabb adat! Ha kritikus szint alá esik, megszakadhat az irányítás (túl messzire mentünk).
A1 - a vevő oldalán található analóg tüske vagy a belső feszültségosztó jele. Jumperrel választható.
A2 - a vevő oldalán található analóg tüske jele.

A1:
Ez az analóg jel a vevő oldalán található Jumperrel vállasztható forrásból jön. Az analóg jel digitalizálás után 0-255 értékét telemetriás adatként megkapjuk a rádióban. Értelmezése az ER9X FW-től függ.

A jumper állásai:

A pozíció: belső szervo sínre csatlakozik egy 1:4 osztású feszültségosztó segítségével. Ekkor a szervók és egyben a vevő plusz feszültségét méri. Ha BEC-et használunk, akkor a BEC utáni feszültséget.

B pozíció: Az oldalt lévő A1 tüskére csatlakozik osztás nélkül (max 3.3V mehet rá). Ekkor külső eszközök csatlakoztathatóak rá (pl. más osztású feszültségosztó, árammérő, hőmérő, stb.).

A2:

Szinte ugyan az mint az A1, csak itt nincs belső osztás, fixen kint van oldalt a bemenet (1:1).

Egy tipikus alkalmazási példája, mikor egy külső feszültségosztóval két különböző feszültséget mérünk:

Kettős feszültségosztó

Remekül használható az A1 a BEC utáni feszültség mérésére (esetleges letörésére riasztva), A2 LiPo akku feszültség mérésére (repülés alatti feszmérésre, riasztásra).


Ezenkívül oldalt még található egy soros port is (RX, TX, GND), mely pl. servo hub (érzékelők bővítője) és FW (vevői) frissítésére is szolgál.

Ha több/más érzékelőket szeretnénk használni (pl. GPS, Hőmérő, üzemanyagszint mérő, barometrikus magasságmérőt, stb.), akkor ezeket a szenzor hub-on keresztül kell a vevőre csatlakoztatni.